"Hoeveel vragen moet ik stellen?"

Een veelgehoorde vraag. De meeste medewerkers in Nederland zijn bereid een vragenlijst van 10-15 minuten in te vullen. Dat komt neer op 75 tot 90 vragen. Dat is genoeg voor een compleet en breed medewerkersonderzoek.

Wil je een iets korter onderzoek? 
Dat kan met een basisonderzoek van rond de 50 vragen. Dat is een goede omvang als je de belangrijkste onderwerpen rond tevredenheid of werkgeluk wilt onderzoeken en nog een of twee specifieke thema’s wilt toevoegen.

Wil je korter en vaker meten?
Steeds meer organisaties kiezen voor een pulse-meting. Dat is een korte vragenlijst, meestal tussen de 5 en 25 vragen. Je polst dan hoe het met de medewerkers gaat en je zoomt in op één thema in het bijzonder. Een pulse-meting kun je vaker per jaar uitvoeren. Het voordeel is dat je een korte  doorlooptijd hebt en kunt focussen op een specifiek thema.

Werkgeluk of tevredenheid?

Waar wil je in het medewerkersonderzoek het accent op leggen: de tevredenheid of het werkgeluk? De begrippen hebben een sterk verband, maar er zijn ook verschillen. De keuze tussen deze twee moet vooral passen bij de organisatie. 

In het kort

Waarom een korte meting?
  • Pulse: vaker meten.
  • Laagdrempelig om in te vullen. 
  • Beperkte invultijd.
  • Vlot inspelen op specifieke thema’s
Waarom een complete meting?
  • Compleet beeld bij een nul-meting.
  • Handig inzoomen op belangrijke thema’s, je kiest de vragen die passen bij jouw organisatie. 
  • Vervolgonderzoek gerichter inzetten