Cultuurscan
Bij organisatiecultuur gaat het vooral om de manier waarop medewerkers in de organisatie met elkaar, met hun klanten en met andere externe relaties omgaan. Concrete en praktische cultuurtrajecten werken het beste. Daarom hebben wij een gerichte aanpak. Door middel van een cultuurscan brengen we de dominante culturen (en de bijbehorende kansen en valkuilen) in kaart. Hierna volgt er een aansluitende workshop, waarbij er een dialoog wordt gestart binnen de organisatie om de kansen en de valkuilen van de dominante culturen te bespreken.
Er is geen goede of foute organisatiecultuur. Iedere cultuur biedt kansen, maar heeft ook valkuilen. In een overlegcultuur worden heel weloverwogen besluiten genomen, gebaseerd op input van veel mensen. Dat is krachtig. Een valkuil is teveel vergaderingen en minder daadkracht. Een organisatie waar kwaliteit voorop staat levert heel goede producten. Een valkuil hierbij is dat het perfectioneren zo veel tijd kost, dat afgesproken opleverdata niet worden gehaald. Binnen onze aanpak is bewustwording het eerste doel. Want pas wanneer je je bewust bent van ongeschreven regels, waarden en normen, ben je in staat om hieraan waarde aan toe te kennen. De meting maakt bewust van de culturen die in jouw organisatie dominant zijn.
Tijdens onze workshop bespreken we de resultaten uit het cultuuronderzoek. Je medewerkers gaan in gesprek en brainstormen over alle waardevolle aspecten van de organisatiecultuur en over de valkuilen die er zijn. Vervolgens maken de medewerkers een cultuurprofiel waarin ze in concrete punten beschrijven op welke punten ze de cultuur zo willen houden en welke dingen ze anders willen gaan doen om nog effectiever te werken aan de organisatiedoelstellingen.
De MonitorGroep werkt aan werkgeluk door medewerkersonderzoeken (met andere woorden tevredenheidsonderzoeken) uit te voeren. De MonitorGroep voert medewerkersonderzoeken (met andere woorden tevredenheidsonderzoeken) uit. Als je werkgeluk meet, kun je namelijk aan werkgeluk werken. Werkgeluk is niet een hip iets/een trend, het is ten slotte voor iedereen! Werkgeluk betekent niet dat je de hele dag zit te lachen op je werk. Het betekent dat je het naar je zin hebt en ook het gevoel hebt dat je “mag” in plaats van “moet”. Dat je bovendien energie krijgt van wat je doet.
Onderzoekers
030-2887 588
We helpen je graag verder.
Neem gerust contact met ons op.
E-mail: info@monitorgroep.nl
Telefoon: 030 – 2887 558
De MonitorGroep voert medewerkersonderzoeken uit en helpt organisaties om meer werkgeluk te creëren.
© MONITORGROEP 2025