Misschien herken je het: in het verleden deed je organisatie elke twee jaar een uitgebreid medewerkerstevredenheidsonderzoek. Met als resultaat dat er minstens 5 thema’s tegelijk moesten worden aangepakt. Maar tegen de tijd dat daarvoor een strategisch plan lag, waren er alweer 6 maanden verstreken en lagen de prioriteiten anders. Welkom in the twenties. Meten is makkelijker geworden dus veel organisaties stappen over op korter meten; twee maal per jaar meten met een pulse meting. In elke meting zitten bijvoorbeeld 10 basisvragen (werkgeluk, werkdruk, werksfeer, waardering, informatie en communicatie) en per meting 10-20 vragen over wisselende en actuele thema’s zoals cultuur, vitaliteit, duurzame inzetbaarheid, een organisatieverandering, thuiswerken of de onderlinge verbinding.
De voordelen: geen lange gesprekken over de vragenlijst, de meting is vlot uitgevoerd, veranderingen in het werkgeluk signaleer je snel en per meting zijn er 1-2 aandachtspunten die je direct kunt aanpakken.