Promotie

Promotie & respons

Een hoge respons zorgt voor een grote betrouwbaarheid van de resultaten. Het maakt je onderzoek dus extra krachtig als veel medewerkers de vragenlijst hebben ingevuld. Daarom doet de MonitorGroep veel om een zo hoog mogelijke respons te realiseren. Prettige uitnodigingen en een gebruiksvriendelijke vragenlijst bijvoorbeeld. Wij zijn dan ook trots op een gemiddelde respons van 83% over onze onderzoeken. Jouw organisatie kan zelf ook veel doen om bij te dragen aan een hoge respons.

Zorg voor goede promotie

Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk medewerkers de vragenlijst invullen, helpt het als medewerkers goed zijn geïnformeerd over het onderzoek. De interne aankondiging is belangrijk, maar daarnaast kun je gebruik maken van onze promotiematerialen. Met posters of online banners breng je het onderzoek onder de aandacht van de medewerkers. 

Promotiematerialen in jullie eigen huisstijl?

Wil je materialen die zijn afgestemd bij de huisstijl van jouw organisatie?
Dat kan natuurlijk ook, jouw onderzoeker/adviseur denkt graag met je mee en informeert je over de mogelijkheden. 

Download hieronder PDF’s of een filmpje die je kunt tonen op de schermen in de gang.
De PDF’s en het filmpje zijn in 1920x1080px (standaard beeldschermformaat).

Aankondigingsfilm

Medewerkersonderzoek intern aankondigen

Deze aankondigingsvideo kun je in de week voor de start van het onderzoek delen met de medewerkers. Hierin vertelt Daniëlle van de MonitorGroep over het onderzoek, anonimiteit en nodigt ze alle medewerkers uit om de vragenlijst in te vullen.

Speciale versies

Medewerkersonderzoek mét werkgeluksprofiel

Kiest jouw organisatie ervoor om ook individuele werkgeluksprofielen te ontvangen? Gebruik dan de onderstaande link naar de aankondigingsvideo. In deze video vertelt Daniëlle ook over de individuele werkgeluksprofielen.

Engelstalig ondertiteld

Meertalig onderzoek

In sommige onderzoeken is sprake van een meertalig onderzoek. De onderstaande video’s helpen daarbij:

Have you already shared your input through the employee survey? If so: thank you very much for your contribution. Have you not yet responded? No worries, as you still have time to complete the survey in the coming days.

Herinneringsfilm

Nog éven je aandacht voor het medewerkersonderzoek

Wil je tegen de tijd dat de deadline in beeld is het onderzoek nog even onder de aandacht brengen? Dan is deze herinneringsvideo waardevol om te delen met de collega’s.

Extra tips voor een hoge respons

1. Benadruk/informeer over anonimiteit

‘Deelname aan het onderzoek is anoniem en wordt verzorgd door een onafhankelijk bureau.’ Door dit te benadrukken, neem je eventuele drempels tot het invullen van de vragenlijst weg.

2. Doe het samen

Het medwerkersonderzoek is niet ‘van de OR’, ‘van HR’ of ‘van de directie’. Het helpt als het onderzoek wordt uitgedragen vanuit verschillende kanten van de organisatie.

3. Filmpje vanuit de directie

Een medewerkersonderzoek helpt je om te werken aan werkgeluk. Vind je het als organisatie belangrijk dat medewerkers ‘lekker in hun werk’ zitten? Een filmpje van de directeur waarin dit wordt verteld maakt vaak impact.

4. Jouw mening telt

Misschien nog wel een van de krachtigste boodschappen wanneer je het onderzoek onder de aandacht brengt bij de medewerkers: jouw mening heeft zin. We gaan met de resultaten aan de slag. Daar kun je op vertrouwen. Een omschrijving van het tijdspad daarbij kan helpen.

5. Als dank voor je mening

Voor wat hoort wat. Dat zeggen ze wel eens. Het klopt dat een incentive (beloning voor het invullen) het onderzoek extra attentiewaarde kan geven. Een externe incentive heeft de voorkeur omdat bij een individuele de kans bestaat dat mensen meedoen ‘voor de beloning’ en de vragenlijst minder serieus invullen.

Enkele tips om dit op een goede manier te doen:

  1. Inzicht in je eigen werkgeluk
    Wat denk je van een inhoudelijke incentive: bijvoorbeeld een persoonlijk werkgeluksrapport op basis van je gegeven resultaten? Dan geef je medewerkers meteen de kans om ook aan de slag te gaan met het eigen werkgeluk.
  2. Goed voor je organisatie, goed voor een ander
    Een donatie aan een goed doel voor iedere ingevulde vragenlijst is een mooie stimulans om aan het onderzoek mee te doen.
  3. Trakteren
    Taart voor de afdeling met de hoogste respons. Of in het kader van vitaliteit: een gezamenlijke gezonde lunch kan natuurlijk ook!
  4. Deel je geluk
    Geluk is het enige wat vermenigvuldigt als je het deelt. Wat denk je van een heerlijke reep in een op maat gemaakte wikkel ter aanmoediging om de vragenlijst in te vullen?
  5. Complimenten
    Een blijmaker waarmee je het onderzoek kunt uitbreiden, is de complimentenservice. Medewerkers delen elkaar in het onderzoek complimenten uit en de geadresseerden krijgen dit terug op een kleurrijke kaart.