Werkgeluk bij Ster: Kan het nóg hoger?

Ster zet een positief beeld neer in Hilversum: een TopWerkgever met gelukkige medewerkers en een cultuur van vertrouwen. Ster blinkt uit in alle 8 factoren van werkgeluk en behoort daarmee bij de meest werkgelukkige organisaties in Nederland. Babette van den Berg – HR-manager  – en Lisanne Rasing – specialist marketing en communicatie en voorzitter van de Ondernemingsraad – ontvingen het certificaat ‘Topwerkgever’ van Arie Pieter Veldhoen van de MonitorGroep. Met hen spraken we verder over werkgeluk bij Ster. Conclusie: the sky is the limit, zolang je maar écht luistert naar de medewerkers.

Wat is het werkgeluk optimum?

Anderhalf jaar geleden nam HR Manager Babette van den Berg het stokje over van Esther Handgraaf. Babette ervaart Ster als een fijne werkgever en was dan ook blij om dit terug te zien in de meting van dit jaar.

Het was wel een verrassing dat het werkgeluk nóg verder kon stijgen, de lat lag natuurlijk best hoog met de 7,8 van toen.

Babette en Lisanne gaven een inkijkje op welke manier Ster werkt aan werkgeluk.

  • Een veilige en fijne organisatiecultuur: samenwerken in verbinding en veiligheid.
  • Echt luisteren: op alle niveaus.
  • Het kantoor van Ster is een fijne plek om te zijn.
  • Autonomie: vertrouwen geven om het werk op je eigen manier in te richten.
  • Vitaliteit voorop: Vitaliteit voorop: sporten op de sportschool van het Media Park, stoelmassages, padelcompetities en deelname aan de Hilversum City Run.

Werkgeluk op het Mediapark

In september 2022 is Ster verhuisd naar het Mediapark. Een logische verhuizing, aangezien Ster nu dichterbij de publieke omroep is. ‘Je loopt gewoon sneller bij elkaar langs. De contacten zijn makkelijk gelegd, dus in die zin is de verbinding met de NPO en omroepen gemakkelijker. Het nieuwe pand en de daktuin zijn zó ingericht dat ze zoveel mogelijk aansluiten bij wat onze mensen fijn vinden.’ licht Babette toe. De verhuizing van Ster bracht hen ook ‘dichterbij’ het thema veiligheid en ongewenst gedrag. Een onderwerp waarover veel te doen is geweest binnen het Mediapark. Dit was voor Ster een aanleiding met dit onderzoek extra stil te staan bij de sociale veiligheid binnen hun eigen organisatie. ‘Wij staan ervoor dat we respectvol en goed omgaan met elkaar. Toch wilden we ook weten hoe medewerkers dit beleven’, aldus Babette. 

‘Het was fijn om te zien dat ongewenst gedrag binnen onze organisatie echt heel minimaal is, aanzienlijk lager dan gemiddeld in Nederland.’

De algemeen directeur, Frank Volmer, benadrukt tijdens de presentatie van de resultaten aan de medewerkers: ‘Procentueel gezien is het laag, zeker in vergelijking met andere organisaties. Maar ik vind elke procent er één te veel.’ Ster wil écht gaan voor een volledig veilige werkomgeving.

Achtergrond

Iedereen kent Ster: de organisatie die zorgt voor de verkoop van reclameruimte, overal waar NPO ook is: op radio, tv en online. Ster vraagt iedere twee jaar via een uitgebreid medewerkers-onderzoek hoe het gaat met de medewerkers. In 2022 is Ster uitgeroepen tot TopWerkgever (lees meer). De manier van werken kenmerkte zich vooral door een grote zorgzaamheid voor de medewerkers. In gesprek met Babette van den Berg (HR Manager) en Lisanne Rasing (voorzitter van de ondernemingsraad) zien we dat deze lijn is voortgezet. 

Feest bij TopWerkgever Ster

Links:
Babette van den Berg,
HR-manager.

Rechts:
Lisanne Rasing,
Specialist marketing en communicatie en voorzitter van de Ondernemingsraad

Broodje OR

Naast alle werk gerelateerde thema’s, wordt ook de OR heel positief gewaardeerd, een verbetering ten opzichte van de meting in 2022. Lisanne Rasing, voorzitter van de Ondernemingsraad: ‘Naar aanleiding van het vorige onderzoek zijn wij als OR gaan kijken: wat zegt dit nu. Blijkbaar weten de collega’s niet goed wat wij doen, terwijl wij zo belangrijk voor hen kunnen zijn. Daar moeten wij wat aan doen. Zo ontstond ‘Broodje OR.’ We hebben lunchsessies in het leven geroepen waarin we eens in de zoveel weken lunchen met een groepje van ongeveer vijf collega’s uit verschillende teams. Dit had twee doelen: enerzijds om te laten zien wie de OR is en wat we doen, maar anderzijds om echt het gesprek aan te gaan en te horen wat er leeft onder collega’s, welke vragen ze hebben en wat hen bezighoudt met betrekking tot de organisatie..’ De resultaten in het medewerkersonderzoek laten zien dat de OR veel meer bekendheid heeft dan voorheen. Broodje OR is dus zeker geen broodje aap! Verder deelt de OR actief waarmee ze bezig zijn, zodat medewerkers zich écht vertegenwoordigd voelen en transparantie ervaren in het werk van de OR.

 

Zeven actiepunten

Luisteren is een belangrijk thema bij Ster. Ook in het recente medewerkersonderzoek hebben medewerkers suggesties gegeven over dingen die beter of anders kunnen. Het MT heeft hieruit zeven punten geformuleerd waarmee Ster de komende tijd aan de slag gaat. Dit geeft duidelijkheid en focus. Desondanks blijft het MT de medewerkers uitnodigen om ideeën te blijven aan te dragen.

Een gezonde lunch op een fijne plek.

Vertrouwen en de power van een platte organisatie

Ster is met ruim 85 medewerkers een platte organisatie. Managers staan heel dicht bij hun medewerkers en maar liefst 99% van de medewerkers ervaart vertrouwen van de direct leidinggevende. Waar zit de kracht? Babette vertelt: ‘De managers luisteren écht en zijn sterk betrokken bij de dagelijkse gang van zaken. De regelmatige gesprekken tussen de leidinggevende en medewerkers, zorgen ervoor dat leidinggevenden goed weten hoe het met de mensen gaat en waar behoefte aan is.’ Verder ligt bij Ster de verantwoordelijkheid ‘laag’ in de organisatie: leidinggevenden met ruimte voor beslissen en medewerkers hebben veel regie om het werk zó in te richten dat het goed bij diegene past. ‘Dat is een echt verschil met wat je vaak ziet in organisaties, dat veel toch naar de hoogste baas of HR wordt geschoven’ aldus Babette. ‘Wij investeren veel in het opleiden van mensen en als het nodig is om buiten de werkkaders te ontwikkelen of coachen, kan dit ook. Bij Ster vinden we het belangrijk dat medewerkers goed in hun vel zitten en helpen graag wanneer dit even niet zo is’.

 

Het kantoor als ‘place to be’

Thuiswerken is een thema waar veel organisaties zoekend in zijn. Bij Ster zijn er weinig richtlijnen/kaders als het gaat over thuiswerken. Ster maakt van kantoor een fijne plek om te zijn, zoveel mogelijk aangesloten op de behoeften van de medewerkers. Dat werkt uitnodigend. ‘Voor de verbinding vinden we het belangrijk en waardevol dat mensen ook geregeld op kantoor aanwezig zijn. Waar de ene collega blij wordt van achtergrondmuziek op de werkvloer, kan dat voor een andere als storend worden ervaren. We blijven kijken wat goed past bij Ster en de medewerkers’ licht Babette toe. Het hybride werken is één van de zeven punten waar het MT naar gaat kijken. Anderzijds geeft directeur Frank Volmer aan geen strikte regels hierover vast te willen leggen. Het is een balans zoeken tussen autonomie en verbinding.

Feedback = ook lief

Een fijne werksfeer, openheid en verbinding. Dat klinkt mooi! Is er dan nooit gedoe bij Ster? Babette legt uit: ‘Binnen Ster zijn de mensen aardig voor elkaar en dat zie je ook wel in het onderzoek terug. De sfeer is goed en mensen houden die ook graag goed. Dat maakt het geven van feedback een punt waarin Ster verder kan ontwikkelen.’ 

Het dak op met je werkoverleg

Een mooi nieuw kantoor mét daktuin. Er zijn wat ruimtes om stiller te werken en ruimtes waar gemakkelijker kan worden gepraat.
De daktuin blijkt multifunctioneel: het is een plek om te lunchen, er worden evenementen gehouden of een werkoverleg. Een aanleiding voor blije gezichten!

Een warm onthaal bij Ster.

Over TopWerkgevers

TopWerkgevers is een initiatief van de MonitorGroep. De MonitorGroep helpt organisaties werken aan werkgeluk en is trots op alle organisaties die zich daarvoor inzetten. 

September 2024, MonitorGroep

Meer lezen