Bij Gemeente Halderberge is sinds 2013 gericht gewerkt aan de actiepunten uit het medewerkersonderzoek. En met resultaat: de tevredenheid steeg sterk. ‘Het medewerkersonderzoek is écht van ons allemaal’, benadrukt gemeentesecretaris Caroline Jacobs.
Kwetsbaar = kracht
De medewerkers hebben massaal meegedaan aan het medewerkersonderzoek en ook het verbetertraject werd breed gedragen. De verbeteracties zijn écht bottom-up ingezet. Alle teammanagers hebben de resultaten uitgebreid met hun team besproken. Krachtig om te zien dat ze zichzelf hierbij heel kwetsbaar opstelden. ‘Ik zie dat jullie wat minder tevreden zijn over coaching, kunnen jullie mij helpen hoe ik het beter kan doen?’ zei één van de teamleiders. Op flipovers hebben we actiepunten geïnventariseerd en vertaald naar verbeteracties. Heel hands-on. Teamleider Robert Van Wijk ‘Het zijn geen grote veranderprocessen die we in gang hebben gezet, we hebben vooral geluisterd naar de medewerkers en samen gedaan wat nodig is om te verbeteren’. Wat willen jullie als tip meegeven aan andere organisaties? ‘Zorg dat het puur is en dat je het bij jezelf houdt. Speel je een rol dan prikt iedereen daar zo doorheen en werkt het niet.’, benadrukt teammanager Leon Thielen.
Schrappen in elkaars agenda
Uit het medewerkersonderzoek kwam onder andere naar voren dat de agenda’s vol zijn en dat de werkdruk hoog is. Om dat te verbeteren, bedacht één van de teams dat medewerkers elkaars agenda kunnen wijzigen en afspraken die niet relevant zijn, mogen schrappen. Voor de medewerkers werkte dat goed en binnenkort gaan ook de managers ‘met de agenda’s bloot’. Zo behoedt men elkaar voor een te hoge werkdruk en helpt het om te focussen op de dingen die er écht toe doen. Verder is er in verschillende teams speciaal tijd ingeruimd waarbij managers beschikbaar zijn voor de medewerkers.
Continu verbeteren
De verbetercultuur is gegroeid en dat is volgens Caroline Jacobs een mooi winstpunt: ‘Er is vertrouwen dat alle medewerkers hun best doen en dat fouten maken hoort bij werk. Dat mag binnen Gemeente Halderberge, mits ervan wordt geleerd. En het gevoel dat fouten maken mag, is toegenomen. Dat maakt ons een lerende organisatie en biedt alleen maar kansen.’
Niet vanzelfsprekend
De MonitorGroep doet tientallen medewerkersonderzoeken per jaar en we zien dat deze aanpak niet vanzelfsprekend is. Caroline Jacobs is trots en complimenteert de teammanagers over hoe ze samen met de medewerkers de resultaten hebben opgepakt. Daarnaast waardeert ze de grote betrokkenheid van de ondernemingsraad bij het medewerkersonderzoek en de verbeteracties enorm. ‘Het is voor ons heel belangrijk dat medewerkers tevreden zijn, want als medewerkers gelukkig zijn dan straalt dat over op de inwoners. Dat is uiteindelijk waar we het voor doen.’, aldus Jacobs.
Succes moet je vieren
Janneke van den Berg, onderzoeker bij de MonitorGroep, reikt Caroline Jacobs de Gouden TopWerkgever Award uit voor de grootste stijging in medewerkertevredenheid. Is Gemeente Halderberge nu af? Caroline ziet de TopWerkgever Award als aanmoediging: ‘Zo’n prijs helpt enorm om ons te laten zien dat we op de goede weg zijn, maar we zijn er nog niet. Ik heb veel respect voor de teamleiders en als we samen deze lijn voortzetten, dan kunnen we nog veel verder stijgen. Maar eerst is het tijd om te vieren!’ En bij Gemeente Halderberge gaat dit natuurlijk geheel in stijl met een Brabants Worstenbroodje voor alle medewerkers.