Duurzame inzetbaarheid in coronatijd

Duurzame inzetbaarheid in corona tijd

De hele wereld probeert op dit moment gezond te blijven. Het coronavirus krijgt alle aandacht en we doen ons best om onszelf en onze naasten te beschermen door overheidsregels op te volgen. Dus werken we massaal thuis. Maar hoe blijf je vitaal in zo’n situatie? En hoe hou je je medewerkers duurzaam inzetbaar? Daarom 10 tips voor gezond en geïnspireerd thuiswerken in crisistijd.

1. Creëer een goede en vaste thuiswerk plek
Creëer een vaste thuiswerkplek waar je geconcentreerd kan zitten. Werk niet aan de keukentafel of op de bank. Als je de ruimte hebt is een aparte kamer ideaal, maar heb je deze niet, richt dan bijvoorbeeld een hoek in je woonkamer in als kantoortje. Zorg dat je daar gezond zit. Niet achterover hangend op die klapstoel van zolder, maar neem een goede bureaustoel of kruk. Stel deze in zodat je met ontspannen schouders met je polsen op tafel kan zitten. Is je tafel te hoog en niet instelbaar? Zet je stoel dan wat hoger en plaats je voeten op een verhoging. Werk ook met een apart toetsenbord en muis, niet direct op de laptop. Zet je laptop op een stapel boeken, zodat je scherm meer op ooghoogte komt. Je houding zal hierdoor verbeteren, omdat je anders krom gebogen over de laptop werkt. Na weken quarantaine zal je nek je dankbaar zijn.

2. Maak duidelijk onderscheid tussen werk en privé
Nu veel mensen thuis werken, lopen werk en privé snel in elkaar over. Wanneer ben je vrij en wanneer aan het werk? Maak die grens duidelijk. Spreek met jezelf en je gezin af dat je werkplek ook écht je werkplek is en dat je daar niet gestoord wordt. Als je daar zit ben je aan het werk, op andere plekken in je huis ben je “vrij”. Zo kan je de deur achter je dichttrekken als je uitgewerkt bent en je werk beter loslaten. De woonkamer en slaapkamer blijven dan een plek van ontspanning.

3. Neem tijdig en voldoende pauze
De neiging om maar gewoon door te werken is groot nu je thuis zit en geen collega’s hebt om mee te lunchen of koffie te drinken. Even snel naar de keuken voor een broodje en hop, weer door met de volgende videocall. Neem na 3 á 4 uur werken dus minimaal een half uur pauze en ga dan echt wat anders doen. Blijf niet achter je laptop zitten. Eet ook niet op je thuiswerk plek, maar bijvoorbeeld aan de eettafel. Pak ook regelmatig wat drinken en stap dan even een paar minuten uit je werk. Zelf doe ik tussendoor kleine klusjes in de tuin, even snoeien en spitten en daarna veel vol concentratie aan het werk.

4. Te weinig werk: Toon initiatief
Door de corona crisis zijn er grote verschillen in werkdruk onder mensen die ik spreek, zelfs binnen organisaties. De één loopt over van het werk en de ander gaat maar hardlopen om de tijd te doden, terwijl beiden in dezelfde organisatie op dezelfde afdeling werken. Daar liggen risico’s, maar ook kansen. Als je te weinig te doen hebt, toon dan initiatief en neem contact op met je collega’s en leidinggevende van je afdeling. Vraag hoe het met ze gaat en of je ze ergens mee kan helpen. Misschien zijn ze wel hartstikke druk. Zoek eventueel verder buiten je afdeling, kijk of je ergens anders kan bijspringen. Het kan dat er genoeg te doen is binnen de organisatie, alleen is het werk vaak verschoven (bijvoorbeeld van primaire uitvoering naar beleid en communicatie). Even wat minder druk kan lekker zijn, maar als dit te lang duurt kan het voor serieuze problemen zorgen. Door zinvol werk te zoeken blijf je gemotiveerd en voorkom je de risico’s van een bore-out. Meer weten? Doe hier de test en check hoe je ervoor staat.

5. Spreek een eindtijd af
‘s Avonds nog snel even een paar mailtjes wegwerken kan leiden tot doorwerken tot diep in de nacht. Dat is af en toe prima, maar nu een groot deel van ons thuis werkt, vervagen de normale kantooruren. Dat kan ten koste gaan van je rust, herstel en slaap. Spreek daarom een eindtijd voor je werkdag af met jezelf, je collega’s en je gezin. Dat helpt je ook om ritme te houden, dat brengt me bij het volgende punt.

6. Hou ritme
Mensen zijn gebaat bij een vast dag en nacht ritme, maar omdat we niet meer op kantoor werken verandert dit ritme. Het kan aantrekkelijk zijn om langer in bed te blijven liggen, of je laptop mee naar bed te nemen en er pas bij de lunch uit te komen. Probeer echter wel op vaste tijden op te blijven staan en naar bed te gaan. Je interne klok vindt dit lekkerder dan steeds te moeten aanpassen. Ook helpt het om gewoon je vaste ochtendritueel aan te blijven houden alsof je naar kantoor zou gaan. Dat joggingpak zit heerlijk, maar je voelt je frisser als je eerst even doucht en je haar doet.

7. Blijf voldoende bewegen
We bewegen minder tijdens een werkdag nu we niet meer bij collega’s langslopen en naar klanten gaan. Ook buiten het werk wordt het minder, want sportscholen zijn dicht, yoga gaat niet door en voetbal is afgelast. We moeten creatief zijn. Loop of sta bijvoorbeeld tijdens het bellen. We bellen nu veel dus dat is veel potentiële beweegtijd. Haal drinken op een andere verdieping, dat traplopen is goed voor je! Thuis en buiten sporten wordt ook steeds belangrijker. Faciliteer als organisatie, indien mogelijk, jouw medewerkers hierin door ze thuissportspullen te bieden. Met een matje en wat elastieken kan je al veel doen.

8. Toon leiderschap
Nu iedereen apart werkt, wordt er meer gevraagd van de zelfstandigheid en verantwoordelijkheid van medewerkers. Iemand om hulp vragen wordt bijvoorbeeld lastiger vanuit huis. Als leidinggevende zie je minder goed hoe iemand zich voelt of waar iemand behoefte aan heeft. Blijf daarom regelmatig contact houden met je medewerkers. Vraag hoe het met ze gaat in hun nieuwe werksituatie en waar ze behoefte aan hebben. Biedt een luisterend oor, geef perspectief (wat kunnen medewerkers verwachten komende periode?), motiveer en geef suggesties hoe om te gaan met deze situatie.

9. Heb aandacht voor elkaar
In een eerder bericht gaf mijn collega Daphne al tips hoe je verbinding houdt met je collega’s tijdens het thuiswerken. Een sterk wij-gevoel helpt namelijk om plezier te houden in je werk, ook al zit je thuis. Deel daarom je ervaringen met elkaar, leer van elkaar en spreek regelmatig online af om elkaar te blijven zien en spreken. De koning sprak over bestrijden van het eenzaamheidsvirus, daar kunnen jij en je collega’s elkaar bij helpen. Lees hier de tips van Daphne.

10. Blijf gezond
De laatste en ook meteen de grootste inkopper van de tips, maar daarom niet minder belangrijk. Leef de gezondheidsregels na: hou 1,5 meter afstand, was regelmatig je handen, eet gezond en slaap voldoende. Arjen Lubach legt het nog een keer uit.

Meer lezen