Een bijzonder én gewoon bedrijf. Dát is Ons Bedrijf, een regulier en volwaardig leer- /werkbedrijf in Barneveld. Bij Ons Bedrijf werken ontzettend gelukkige medewerkers. Hoewel directeur Wilma Gorissen al graag vooruitkijkt en nieuwe doelen stelt, nodigden we haar uit om toch even stil te staan bij de dingen die al zijn bereikt. Want dat de medewerkertevredenheid zo sterk steeg, is niet vanzelf gekomen.
De manier waarop Ons Bedrijf na het vorige medewerkersonderzoek aan de slag is
gegaan met de resultaten, is te omschrijven als no-nonsense en praktisch.
Verbeteracties voor meer werkgeluk
1. Presentatie van de resultaten
In een speciale medewerkersbijeenkomst heeft Ons Bedrijf alle resultaten besproken met alle medewerkers.
2. Aan de slag in groepen
De medewerkers gingen in vier groepen uiteen en aan de slag met de vier thema's die op de agenda stonden.
3. Verbeterplan maken
Iedere groep heeft het verbeterplan dat achterin het onderzoeksrapport staat gebruikt om het plan uit te werken. 'Het is simpel en werkt goed', aldus Gorissen.
4. Taskforce
Ons Bedrijf had vier verbeterplannen en vier verbetergroepen. Twee mensen per verbetergroep zijn tot taakhouder van hun thema benoemd. Samen met het MT zijn de taakhouders twee uur gaan zitten: wat werd er in je groep besproken, wat zijn de verbeterpunten en wat zijn de oplossingen die zijn bedacht. Dit leverde concrete en uitvoerbare actieplannen op.
5. Verbeteren
De taakhouders hebben een jaar aan de verbeterplannen gewerkt. In de recente meting zag Ons Bedrijf het resultaat van alle inspanning: medewerkers zien positieve veranderingen in hun werk.
Terwijl de taakhouders aan de slag gingen met het ontwikkelen en uitvoeren van de verbeteracties, bleef het MT open staan voor feedback en medewerkers uitnodigen om in gesprek te gaan over wat er beter kon. Dit hield ook na het medewerkersonderzoek een positieve, verbetergerichte dialoog op gang.
‘We hebben een luisterend oor gehouden en onze boodschap was: klaag of mopper niet maar kom het zeggen. Het was dus heel laagdrempelig om dingen aan te geven die beter konden. Ik zie dat mensen die vrijheid nemen. Dat is heel positief. Medewerkers voelen zich echt mede verantwoordelijk.’
Wilma Gorissen, directeur Ons Bedrijf
Inmiddels is ook een nieuwe strategische koers ingeslagen. ‘Deze koers is bottom-up vormgegeven’, vertelt Gorissen. ‘Eén van onze kernwaarden is gelijkwaardigheid. Dat gaat over gelijkwaardigheid tussen ons en onze cliënten, tussen ons en onze vrijwilligers en ook tussen collega’s onderling. Dat maakt ook dat we het belangrijk vinden om dit soort veranderingen in de organisatie samen te organiseren. Om het gevoel van gelijkwaardigheid verder te versterken, zijn we dit nog meer gaan benoemen dan voorheen. We zijn het gaan vertellen en uitdragen. In het medewerkersonderzoek zien we terug wat al deze acties hebben gebracht.’
Goed, beter, best
Hoewel er veel aspecten zijn opgepakt, ziet Wilma Gorissen ook nog uitdagingen en kansen voor verbetering. Zo is plotselinge vervanging bij afwezigheid nu weliswaar gemakkelijker op te vangen, maar ook Ons Bedrijf merkt dat ‘flexers’ minder goed te vinden zijn in deze krappe arbeidsmarkt. Daar ligt een uitdaging voor de komende tijd. Maar de MonitorGroep nodigt Ons Bedrijf graag uit om op dit moment even stil te staan bij de mooie prestatie in het medewerkersonderzoek. Ons Bedrijf is een organisatie waar medewerkers met passie en plezier werken vanuit een grote betrokkenheid. Op veel punten zijn mooie stijgingen in tevredenheid gerealiseerd en medewerkers ervaren veel zingeving in hun werk. Kortom: Ons Bedrijf is een ‘Cool’ bedrijf.
Over TopWerkgevers
Topwerkgevers is een initiatief van de MonitorGroep. De MonitorGroep helpt organisaties werken aan werkgeluk en is trots op alle organisaties die zich daarvoor inzetten.
Juli 2022, MonitorGroep